Житомир вже втретє долучається до загальноєвропейської ініціативи – Європейського тижня мобільності. ЄТМ відзначають у понад двох тисячах міст і сіл Європи та світу, щоб показати, що використання приватних автомобілів потрібно зменшувати, а використання громадського транспорту і велосипедів – збільшувати.
Темою цьогорічного тижня мобільності є безпека пішохідного та велосипедного руху. І житомиряни поставили перед собою амбітне завдання – у тестовому режимі трансформувати Соборний майдан, вивільнивши більше місця для активного відпочинку пішоходів, і обговорити це із житомирянами.
21-22 вересня у Житомирі проведуть захід
«ПАРКування Соборного». Проект передбачає створення громадського простору, деталями поділилася координаторка проекту Олена Чернишова.
Що буде
Організатори розповідають, що готуються облаштувати на Соборному майдані комфортні локації,
де впродовж двох днів житомиряни зможуть проводити дозвілля: освітній майданчик, кав'ярня, сквер з лавками і деревами та зона активного відпочинку.
«Задача, яку ми вирішуємо на Соборному майдані, – це створити більше пішохідного простору, також це достатньо амбітний проект з точки не тільки Житомира, а й України. Тільки найпрогресивніші міста наважуються на такі серйозні зміни в місті. Ми, звичайно, хочемо використати Європейський тиждень мобільності для того, щоб комунікувати це нашим європейським партнерам, показати, що ми є європейським, прогресивним містом, яке приєдналося, яке не боїться змін і залучає до цього житомирян», - розповіла Олена Чернишова.
Майдан для людей
Облаштувати пішохідну зону на площі, якою вдень і вночі курсує транспорт – задача не з простих. Але реалізації такого проекту передувала тривала робота. Організатори зазначають майдан Соборний у Житомирі працює у двох режимах: або це тільки автомобільна територія, частина якої ніяк не використовується, або ж це площа для міських заходів, в’їзд автомобілів на яку закритий. Проект «ПАРКування Соборнго» має стати золотою серединою і показати, як площа може бути одночасно і автомобільною, і пішохідною.
«Ми вважаємо, що оптимальним є варіант, коли ми можемо використовувати і транспорту функцію, і створити пішохідний простір для людей. Ідеальний майдан Соборний – це вулиця, якою рухаються автомобілісти, велосипедисти, громадський транспорт, а той простір, який вивільняється від транспортного потоку, там мають бути дерева, зелень, місце для гри та відпочинку. Ми розробили технічне завдання, провели конкурс на розробку містобудівної концепції, як має змінюватися місто. Потім протягом півроку розроблялася концепція реконструкції командами з різних регіонів України. Відібрані команди запропонували свої концепції, анонімне журі надало свої пропозиції, команди доопрацювали. І була обрана концепція, яка найбільше відповідає, баченню, яке б хотілося отримати. Коли розроблялося завдання на конкурс, то ми писали, що Соборний – це площа, на якій проводяться заходи міського значення, і просили команди враховувати це. Тому ця концепція не має постійних споруд, вона залишає за собою можливість великого скупчення людей», – зазначає Олена Чернишова.
Майдан у тестовому режимі
Над проектом реконструкції Соборного працювала велика кількість фахівців з різних сфер. Але «ПАРКування Соборного» дозволить на практиці перевірити всі напрацювання.
«По-перше, ми розуміємо, що цей проект занадто масштабний для того, щоб просто взяти і почати робити. По-друге, в сучасному світі вже відійшли від концепту, що якась одна людина або навіть одна інституція має універсальне знання про те, як має розвиватися місто. Насправді навіть кожен мешканець міста вже має унікальне знання і унікальне розуміння того, як має розвиватися Житомир. Тому для того, щоб продовжувати цей процес, необхідно максимально залучити мешканців, і зрозуміти, які із запропонованих змін їм підходять, а які не підходять. Таким чином виникла ідея проекту «ПАРКування Соборного». З одного боку потрібно протестувати, чи взагалі ця концепція зможе працювати у місті Житомирі. З іншого боку ми хочемо подивитися, наскільки Житомирі і житомиряни взагалі сприймають такий формат, , «приміряти», зрозуміти, що більше підходить Житомиру і зробити висновок», – зазначає Олена Чернишова.
Бути почутими
Усі, хто 21-22 вересня відвідає Соборний, зможе більше дізнатися про концепцію реконструкції майдану, відвідати локації, сформувати свою думку і поділитися враженням щодо трансформації площі.
«Хочеться, щоб це був формат висловлення думок, ми хочемо збирати підписи від тих людей, які підтримують, а також фіксувати думки тих, хто має зауваження. «ПАРКування Соборного» – це не є кінцевий, а тестовий варіант. Упродовж двох днів ми подивимося, які з цих зон працюють, а що не працює».
Життя Соборного після ПАРКування
Організатори зазначають, після проведення заходу вони продовжать роботу над подальшою реконструкцією площі: аналізуватимуть відгуки і доопрацьовуватимуть проект.
«Якщо ми побачимо, що ця ідея підтримується,, місто може функціонувати в такому форматі, і мешканці хочуть змін, то ми продовжимо роботу над тим, щоб включати план реконструкції в бюджет, щоб підключати донорів, визначати етапи і переходити до технічних моментів реорганізації міста. Якщо будуть зауваження, то ми перейдемо до того, щоб працювати з цими зауваженнями і визначати, що далі робити з Соборним майданом», – сказала Олена Чернишова.
Як повідомляв «
Журнал Житомира», весною 2019 року
у Житомирі відбувся всеукраїнський містобудівний конкурс на кращу концепцію реконструкції центральних майданів міста - Соборний та Перемоги.
Переможцем стала проектна пропозиція ЛКП «Інститут просторового розвитку». Проектом пропонується зменшити автомобільне кільце на Соборній площі, а вільні зони перетворити на локації для відпочинку. У рамках Європейського тижня мобільності саме цей проект планують протестувати.