На період карантину українці отримали пільги з оплати житлово-комунальних послуг. У Кабміні розповіли, що штрафи і пеню за несвоєчасну оплату послуг ЖКГ не нараховуватимуть. Проте українцям приходять платіжки, в яких їм погрожують відключенням і штрафами.
Чи можна не платити за житлово-комунальні послуги на період карантину та що буде з субсидіями боржників – відповіді на ці питання у матеріалі сайту "
Сьогодні".
Борги за комуналку на час карантину
Жительці Житомирщини Юлії нещодавно прийшла платіжка з заборгованістю за доставку газу. У платіжці зазначено, що якщо заборгованість не погасять найближчим часом, газопостачання припинять, а на Юлію подадуть до суду.
"Заборгованість була і до цього. Але ми самі збирали гроші всією вулицею, щоб прокласти труби, заплатити за роботу і провести газ, тому не дуже зрозуміло, про який взагалі борг ідеться", – розповідає нам Юлія.
У соціальних мережах чимало людей скаржаться, що їм приносять такі ж квитанції і загрожують відключенням. Ми розпитали юристів про те, наскільки це законно, і чи можуть українців покарати за те, що вони тимчасово не платять за комуналку під час карантину.
Людмила Куса, юрист Gracers Law Firm, нагадує, що споживач в разі несвоєчасної оплати послуг ЖКГ зобов'язаний сплатити пеню в розмірі, встановленому в договорі, але не вище 0,01% від суми боргу за кожен день прострочення. Загальний розмір сплаченої пені не може перевищувати 100 відсотків загальної суми боргу.
"Однак, у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) і введенням режиму надзвичайної ситуації, Верховною Радою України були ухвалені закони для регулювання сфери житлово-комунальних послуг", – говорить Куса.
Так, 17 березня був підписаний Закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)". Олег Горецький, керуючий партнер ЮФ "Горецький і Партнери", розповідає, що нормами цього закону, зокрема, на період дії карантину та протягом 30 днів після його скасування заборонено нарахування штрафів і припинення надання послуг ЖКГ через несвоєчасну оплату.
"Постачальник послуг не має права припинити їх надання, оскільки імперативною норми закону це заборонено. Стосовно подачі позову до суд, то це право є абсолютним, передбаченим Конституцією України, тому звертатися до суду постачальник послуг може. Також відзначимо, що з моменту подачі позову до суду до прийняття рішення, набуття рішенням законної сили, отримання виконавчого документа – пройде час", – каже Горецький.
Юрист додав, що, якщо постачальники послуг ЖКГ все ж подали на споживача до суду, можна звернутися з клопотанням про перенесення розгляду через карантин.
Катерина Поволяєва, юрист ЮК RIYAKO & PARTNERS, пояснює, що в українському законодавстві знову виникла плутанина через два закони, які суперечать один одному. Так, згідно з нормами, прописаними в законі "Про житлово-комунальні послуги", постачальники послуг ЖКГ можуть відключити їх українцям за несплату. А ось законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" – це заборонено.
"Виникає певна колізія між двома вищезгаданими законами. Для її подолання необхідно керуватися принципом, що наступний акт одного рівня з того ж питання скасовує дію актів попередніх. Тобто застосовувати норму того закону, який був ухвалений пізніше. Таким чином, комунальні служби не мають права припиняти або призупиняти житлово-комунальні послуги громадянам України в разі їх несплати на період карантину", – каже Поволяєва.
Людмила Куса додає, що наразі споживачі ЖКП захищені від нарахування та стягнення штрафів або пені за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги на період карантину та 30 днів після його закінчення.
"Більш того, не буде припинено і саме надання житлово-комунальних послуг. Однак, сама плата за ЖКП за цей період часу нараховуватиметься", – нагадує Куса.
Антон Ковалишин, керівник відділу зі зв'язків з громадськістю постачальника електроенергії і енергоефективних рішень YASNO, розповідає, що вони під час карантину не застосовують до побутових споживачів штрафних санкцій або відключень.
"Але карантин рано чи пізно закінчиться і за спожиту електроенергію все одно необхідно платити. Тому краще платити в повному обсязі за спожиту електроенергію і не накопичувати борги", – каже Ковалишин.
Куди звертатися, якщо ваші права порушили
На споживача все ж можуть подати до суду за несплату послуг ЖКГ. Рішення про стягнення боргу набуває законної сили 30 днів.
"Слід мати на увазі, що, крім боргу, боржник нестиме ще й судовий збір, а також, можливо, – витрати позивача на оплату послуг адвокатів. Боржник має право звернутися до суду із заявою про відстрочку його виконання, або звернутися відразу до стягувача з метою укласти договір про реструктуризацію боргу. В іншому випадку стягувач має право звернутися до виконавчої служби або до приватного виконавцю для примусового стягнення боргу. Після відкриття виконавчого провадження виконавець має право заарештувати все майно боржника, в тому числі і банківський рахунок", – каже Олег Горецький.
Якщо до споживача все ж прийшли під час карантину, щоб відключити ту чи іншу послугу ЖКГ за несплату, громадянин можете звернутися до відповідних органів і заявити про порушення ваших прав.
"Якщо вищезгадані заборони порушуються, то споживачі комунальних послуг можуть звернутися до обласних територіальних відділень Антимонопольного комітету і повідомити про порушення норм законодавства", – радить Катерина Поволяєва.
Що з субсидіями
Плутанина виникла і з субсидіями. Так, раніше українцям обіцяли, що борги з комуналки не впливатимуть на нарахування субсидій. 1 квітня уряд опублікував постанову №247 "Про особливості надання житлових субсидій", який має захистити українців на період карантину.
Згідно з постановою, заборонялося припинення нарахування субсидій, збільшилися соціальні нормативи споживання житлово-комунальних послуг на 50%, а ось розгляд питань про нарахування субсидій проводився в автоматичному порядку.
Юристка Ірина Бірюкова з ГО МАЖ "Берегиня", розповідає, що ця постанова КМУ дає людям підстави для того, щоб не платити за послуги ЖКГ на час карантину і при цьому забороняється припиняти нарахування субсидії.
"При цьому, дійсно, не завжди ця постанова КМУ працює. Якщо з причин боргу припинено нарахування субсидії, людина має право звернутися до Міністерства соціальної політики, на урядову гарячу лінію "1545" або до суду", – розповідає Бірюкова.
Виявилося, що не платити за послуги ЖКГ і отримати субсидію в наступному періоді все ж не можна. В Асоціації міст України роз'яснюють, що субсидію в наступному періоді споживачеві нарахують тільки в тому випадку, якщо борг не перевищує 340 грн.
Таким чином, краще не сподіватися на нові постанови і оплачувати комунальні послуги вчасно.