Вчора, 18 лютого в Житомирському державному техноголічному університеті
відбувся круглий стіл на тему: «Роль України у зміцненні європейської
політики безпеки».
Як повідомили «
Журналу Житомира»
в прес-службі ОДА, у засіданні взяли участь: заступник голови
облдержадміністрації Ігор Орлов, Посол Словацької Республіки в Україні
Урбан Руснак, начальник управління з питань внутрішньої політики та
зв’язків з громадськістю облдержадміністрації Микола Сюравчик, голова
всеукраїнського громадського об’єднання Громадська ліга Україна-НАТО
Сергій Джердж.
«Питання європейської та євроатлантичної
інтеграції України досить неоднозначно сприймаються в суспільстві. Про
це свідчать результати соціологічного дослідження ставлення українських
громадян до євроатлантичної інтеграції України, проведеного київським
Інститутом трансформації суспільства на Житомирщині в листопаді 2008
року. Більш поінформовані респонденти схильні більше підтримувати вступ
до НАТО – із зростанням поінформованості зростає і рівень підтримки», -
зазначив у своєму виступі Ігор Орлов.
Зокрема, результати опитування свідчать про таке:
- -
загальний рівень підтримки вступу до НАТО в області сягає 30%.
Підтримка вступу до ЄС є більш високою (56%) та досить тісно та
позитивно пов’язана із підтримкою вступу до НАТО;
- - молоді люди більше схильні підтримувати вступ до НАТО порівняно із людьми старшого віку;
- - низьку підтримку вступу до НАТО демонструють респонденти із початковою або незакінченою середньою освітою (16.5%);
- -
серед груп за сферами зайнятості високу підтримку демонструють студенти
та працівники державних і бюджетних установ (35-37%). Порівняно низьку
підтримку демонструють пенсіонери та домогосподарки (22-23%);
- -
ті, хто вважають своєю рідною мовою українську, демонструють більш
високу підтримку вступу до НАТО (42%) порівняно з тими, хто рідною
вважають російську мову (11%);
- - більшу підтримку вступу до
НАТО демонструють ті, хто має власний досвід (або досвід близьких
родичів) роботи або навчання за кордоном протягом останніх 5 років
(40%);
- - більшу підтримку вступу до НАТО демонструють
прихильники НУ-НС (68.4%) та БЮТ (51%), меншу підтримку – прихильники
Компартії (3.6%) та Партії регіонів (8.2%).
Голова ВГО
Громадська ліга Україна-НАТО Сергій Джердж розповів про реалізацію
української державної політики співробітництва з НАТО, роль наукових та
освітніх інституцій в євроатлантичному інтеграційному процесі,
економічні та соціальні аспекти співробітництва України з НАТО.
ДОВІДКА:
У січні 2008 року на базі Житомирського державного університету ім.
І.Франка, за підтримки Київського Інституту трансформації суспільства,
Посольства Королівства Норвегія в Україні та Міністерства закордонних
справ України, створено Центр європейської та євроатлантичної
інтеграції, основною метою створення якого є надання регіональній
спільноті об’єктивної інформації щодо європейської та євроатлантичної
інтеграції України для виваженого прийняття рішень щодо вступу в НАТО
та ЄС.
Суть приєднання України до ПДЧ (Плану дій щодо членства в
НАТО) має розглядатись в контексті визнання та дотримання Україною
політики відкритості з наступних питань:
- - в політичних та економічних питаннях.
Майбутні члени НАТО мають відповідати базовим принципам, втіленим у
Вашингтонському договорі, таким як демократія, свобода особи та ін. Від
країн-претендентів також очікується, що вони будуть: вирішувати
міжнародні суперечки мирним шляхом; демонструвати відданість принципам
верховенства закону та прав людини; вирішувати мирним шляхом міжетнічні
конфлікти та зовнішні територіальні суперечки, зокрема й претензії
стосовно невоз’єднаних земель та спірні питання внутрішньої юрисдикції,
відповідно до принципів ОБСЄ та з метою прагнення до встановлення
добросусідських відносин; встановлювати належний демократичний та
цивільний контроль над своїми збройними силами; утримуватися від
загрози застосування сили чи, власне, її застосування будь-яким чином,
що не відповідає цілям ООН; сприяти розвитку мирних та дружніх
міжнародних відносин шляхом зміцнення своїх вільних інституцій та
завдяки сприянню зміцненню стабільності й благополуччя та ін.
- - в оборонних та військових питаннях.
По приєднанні країн-претендентів до НАТО передбачається, що вони:
погодяться з підходом до питань безпеки, окресленим в Стратегічній
концепції; виділять збройні сили та ресурси для забезпечення
колективної оборони та виконання інших місій Альянсу; будуть належним
чином брати участь у військовій структурі; будуть належним чином брати
участь у плануванні колективної оборони Альянсу; будуть належним чином
брати участь у роботі установ НАТО; надаватимуть і надалі цілковиту
підтримку програмі "Партнерство заради миру" та розвитку
співробітництва з країнами-партнерами, що не є членами НАТО;
прагнутимуть до здійснення стандартизації та досягнення оперативної
сумісності.
- - в питаннях ресурсів. Після
приєднання країн-претендентів очікується, що вони: виділять достатньо
бюджетних коштів на виконання зобов'язань, що стоять перед Альянсом;
створять національні структури, що вирішуватимуть питання щодо таких
бюджетних коштів; братимуть участь у заходах Альянсу на умовах
спільного фінансування згідно з погодженими частками витрат; братимуть
участь у роботі структур Альянсу (постійне представництво в
штаб-квартирі НАТО; військове представництво в структурі командування
НАТО; належна участь в роботі установ НАТО).
- - в питаннях безпеки.
Від країн-претендентів очікується, що вони після приєднання запровадять
достатні засоби безпеки та процедури для гарантування захисту найбільш
засекреченої інформації відповідно до положень політики НАТО з питань
безпеки інформації.
- - в правових питаннях. Для
забезпечення виконання зобов'язань стосовно членства в НАТО
країни-претенденти мають ознайомитися з належними правовими механізмами
та угодами, якими керується НАТО для забезпечення співробітництва в
своїй структурі.