На паливному ринку України вже другий тиждень поспіль змін небагато: на бензин ціни стабільні, дизпаливо подешевшало загалом на 6 коп./л, а ось автогаз коштує тепер менше на 23 коп./л. Нагадаємо, ще у грудні після зустрічі з президентом Володимиром Зеленським трейдери різко опустили ціни на бензин.
Які тренди очікувати протягом поточного тижня, розповіли експерти: директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн і замдиректора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.
Індикативна ціна в $ 1,1 за літр бензину А-95збереглася: за теперішнього курсу продажу долара на міжбанку (в понеділок було 25,04 грн/$) і теперішньої середньої ціни літра палива, А-95 коштує 1,06 $/л, ДП – 1,04 $/л. До того ж різниця в ціні між найвищими та найнижчими цінами, залежно від регіону, практично не змінилася по бензину і дизпаливу й зросла по автогазу.
За А-92 діапазон цін склав 7,2%, було 7,3% (1,79 грн/л, мінус 1 коп./л), по А-95 – 6%, не змінилася (1,58 грн/л плюс 0,04 грн/л), по дизелю 5,4%, теж не змінилася (1,40 грн/л, плюс 2 коп./л), по автогазу 11,4%, було 9,9% (1,34 грн/л, плюс 15 коп./л).
Середня ціна по Україні – 25,52 грн/л (здешевлення за 7 днів -0,01 грн/л), найвища – на Луганщині – 26,56 грн/л (не змінилася), найнижча – на Сумщині – 24,77 грн/л (подорожчання + 0,01 грн/л).
У Житомирі вартість бензину А-92 – 25,27 грн/л (здешевлення -0,01 грн/л).
Середня ціна по Україні – 26,55 грн/л (здешевлення -0,02 грн/л), найвища – на Луганщині – 27,43 грн/л (не змінилася), найнижча – на Сумщині – 25,89 грн/л (здешевлення -0,04 грн/л).
У Житомирі вартість бензину А-95 26,31 грн/л (здешевлення -0,01 грн/л).
Середня ціна по Україні – 26,12 грн/л (здешевлення -0,06 грн/л), найвища – на Луганщині – 26,92 грн/л (не змінилася), найнижча – на Харківщині – 25,52 грн/л (здешевлення -0,02 грн/л).
У Житомирі вартість дизпалива 25,87 грн/л (-0,03 грн/л).
Середня ціна по Україні – 12,30 грн/л (здешевлення -0,23 грн/л), найвища – на Одещині -13,08 грн/л (здешевлення -0,16 грн/л), найнижча – на Житомирщині – 11,74 грн/л (здешевлення -0,31 грн/л).
У Житомирі вартість газу – 11,47 грн/л (-0,31 грн/л).
Експерти відзначають, що паливний ринок стабілізувався, незважаючи на повзуче підвищення вартості долара до гривні, яке зазвичай впливає на ціну. Насправді, підвищення курсу на 10 коп./долар збільшує собівартість імпортного бензину або дизпалива на 7-8 коп./л. Нагадаємо, у нас імпортується близько 50% бензину і близько 80% дизпалива.
Заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев назвав дві головні причини – зниження цін на нафту і небажання нафтотрейдерів розбурхувати ринок, піднімаючи ціну на кілька копійок через подорожчання долара.
"Зараз головна причина стабільності цін – політична, це виконання домовленостей між владою і трейдерами про спільну боротьбу з тіньовими реалізаторами палива. Трейдери сподіваються, що зрештою завдяки припливу нових клієнтів, які заправлялися на ліквідованих нелегальних АЗС, офіційні заправки зможуть збільшити обсяги продажів. І це перекриє зниження маржі (прибутку) через незначне подорожчання палива в закупівлі по імпорту", – роз'яснив Геннадій Рябцев.
Директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн також говорить про стабільність, що настала на ринку. Крім небажання трейдерів "розгойдувати" ринок, на ціни впливають ще й достатня кількість запасів та низький попит. Особливо тут йдеться про зріджений газ, ціна на який нещодавно зростала через зниження його пропозиції в Україні – з організаційних причин у грудні не відбулося кілька аукціонів.
Обидва експерти впевнені, що поки стабільність цін на паливо збережеться. Водночас Геннадій Рябцев не виключає, що зріджений газ може дешевшати й надалі.
"Одна причина – за кордоном, насамперед у Польщі, звідки Україна імпортує великі обсяги автогазу, і де багато поляків обігрівають ним житло, попит на газ впав через теплу зиму, – аналізує Рябцев. – Друга причина – значне здешевлення бензину в Україні, тому співвідношення вартості газу до бензину майже дійшло до критичних 50% (зараз 45-47%). Тому газотрейдери й знижують вартість на тлі надлишку пропозиції і низького попиту через зиму".
Зі слів Сергія Куюна, зараз на ринку запасів палива багато, навіть незважаючи на зниження імпорту, наприклад, дизпалива у січні завезено менше на 40%, тому будь-яких мегазмін очікувати найближчим часом не випадає.
"Проти подальшого зниження ціни палива грає подорожчання долара, проти підвищення ціни – здешевлення нафти і домовленості трейдерів з урядом про детінізацію паливного ринку, – говорить Куюн. – У трейдерів поки є запас по маржі, тому я виключаю будь-який рух цін вгору, навіть якщо долар подорожчає на гривню.
Як бачимо, паливний ринок знову розпочав період стабільності. І якщо не втрутяться певні непрогнозовані чинники, запасати пальне не варто.