Заправити повний бак автомобіля бензином А95+ тепер на дев'ять гривень дорожче, ніж місяць тому. На минулому тижні роздрібні ціни помітно підвищилися у двох областях – Луганській та Запорізькій – і в Києві. У середньому бензин подорожчав на 20 коп./л.
До цього призвели нестабільність гривні протягом останнього місяця і дорога нафта. Пальне продовжить дорожчати і в вересні, повідомляє видання "
Сьогодні".
Як змінилися ціни на пальне за місяць
Експерт нафторинку Леонід Косянчук підкреслює, що ціни на пальне в Україні залежать від двох чинників: цін на зовнішньому ринку, тобто європейських котирувань, і курсу гривні.
На сьогодні ні перше, ні друге не зіграло на користь українського споживача.
"І так два місяці ціни практично не підвищувалися і оператори їх тримали незалежно від того, що гривня коливалася", – говорить Косянчук.
Запаси дешевих нафтопродуктів закінчилися. Ціни на зовнішніх ринках зросли, оскільки почало надходити пальне, вироблене з дорожчої нафти. Є закономірність: якщо пальне на кордоні дорожчає на один відсоток, то ціни на АЗС виростуть на 10 коп./л через два тижні. Два тижні – це період, за який партію пального доставляють на АЗС від постачальника.
Гривня теж не була стабільною, і весь місяць її курс коливався. Хоча за підсумком місяця нацвалюта показала невелике зміцнення: 5 копійок до долара і 40 коп. до євро. Але цього недостатньо, щоб згладити ефект від зростання цін на зовнішньому ринку.
Валютний курс є однією з найважливіших умов, оскільки імпортери купують пальне за валюту. Імпортуючи нафтопродукти, держава нараховує податки в євро і перераховує за курсом Нацбанку. А потім дохід, отриманий у гривнях, оператори конвертують в євро, щоб закупити нову партію нафтопродуктів. Коли національна валюта падає, наступна закупівля нафтопродуктів обходиться для АЗС дорожче, через що вони і піднімають ціни.
Як змінилися ціни на пальне:
- ДП +20 коп./л
- Автогаз +21 коп./л
- А-92 +19 коп./л
- А-95+ +20 коп./л
- А-95+ +19 коп./л
Незважаючи на побоювання, протести в Білорусі поки ніяк не відбилися на постачанні нафтопродуктів в Україну. Звідти до нас надходить третина всього пального. Тиждень тому Антимонопольний комітет України заявив, що посилить нагляд за ринком нафтопродуктів через ризик дефіциту.
"Частка бензинів і дизелю, які виробляють і ввозять в Україну з Республіки Білорусь, є дуже значущою для забезпечення в повному обсязі попиту споживачів на паливо. Незважаючи на поширення в ЗМІ інформації про можливе обмеження обсягів постачання нафтопродуктів з білоруських нафтопереробних заводів в Україну, Антимонопольний комітет України посилює моніторинг ситуації на ринках пального", – відзначили в АМКУ.
Постачання з Білорусі залишається стабільним, каже співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.
"Були побоювання, що на нафтопереробних заводах будуть страйки. Ризиків дефіциту я не бачу. Навіть більше, нафтопродукти були в профіциті, оскільки попит повністю не відновився через карантин", – зазначає Марунич.
Чого чекати у вересні
У кінці серпня відбулося дві події, які могли вдарити по цінах:
- Білорусь знову підвищила експортні мита на нафту і нафтопродукти з 1 вересня. Після попереднього підвищення пройшов тільки місяць. Мито на прямогонний бензин зросло з $25,7 до $26,1 за 1 тонну. На товарні бензини – з $14 до $14,2 за 1 тонну.
- Кабмін увів спецмита на скраплений газ і дизпаливо з Росії. Імпорт дизелю з РФ по трубопроводу буде обкладатися спецмитом у розмірі 4%, скраплений газ – 3%.
Однак саме ці два чинники мало вдарять по кишенях автовласників, переконаний Леонід Косянчук.
"Україна має максимальну диверсифікацію джерел постачання в Україну, і більшою мірою на ціни впливає політика Національного банку України, ніж зовнішнє ціноутворення. А якщо навіть введуть в Україні спецмито 4%, то це дасть 40 копійок – це мізер. Істотнішу роль відіграватимуть попит і пропозиція", – вважає Косянчук.
Водночас експерт підтримує введення і утримування акцизів на скраплений газ, великий відсоток доходів від яких спрямовують на ремонт і облаштування автомобільних доріг.
"Авто на бензині і на зрідженому газі однаково псують дороги. Тільки акциз на газ у п'ять разів менший", – зауважує Косянчук.
У вересні ціни на пальне продовжать повільне зростання, впевнений Дмитро Марунич. Це відбуватиметься через те, що гривня поступово слабшає, а дорожча нафта продовжує надходити на нафтопереробні заводи.
Щодо постачання з Білорусі, то воно можуть обірватися тільки в тому разі, якщо протести і страйки в республіці посиляться. Але експерти не вірять у такий сценарій.
"Якщо в Білорусі ситуація посилиться, тоді буде ризик того, що в Україні може виникнути дефіцит нафтопродуктів, які ввозять з Білорусі. Але нині я таких передумов не бачу", – говорить Марунич.
Однак давати довгострокові прогнози цін на паливо і їхню стабільність експерти побоюються.
"Якщо порівнювати прогноз погоди і прогноз цін на бензин, то прогноз погоди можна вважати більш точною наукою. На ціни впливає надзвичайно багато чинників, починаючи від загрози пандемії і закінчуючи політикою Національного банку України", – резюмує Леонід Косянчук.