Громадянська журналістика являє собою демократичний інструмент, який повертає журналістику до її головних функцій. Тобто, метою її діяльності є забезпечення незалежної, надійної, різнобічної та актуальної інформації, відповідно до вимог демократичного суспільства. Вона характеризується активною участю громадян, зазвичай тих, що не мають професійної журналістської підготовки, у збиранні, аналізі та поширенні інформації.
ЇЇ популярність почала зароджуватись з розвитком цифрових технологій, отримавши платформу для розміщення найактуальнішої інформації. Завдяки інтернет-порталам, блогам, соціальним мережам, які сприяють оперативному поширенню новин, ми отримуємо інформацію своєчасно.
Інформація займає особливе місце в житті людини, адже саме через неї ми сприймаємо світ. Засоби масової інформації є, ніби постачальниками інформаційних подій, знання яких допомагає нам комунікувати. Наше бажання володіти інформацією тут і зараз є рушієм розвитку громадянської журналістики.
Характерними засобами поширення інформації на Житомирщині є газети, так і як «Житомирщина», «Вечірній Коростень», «Іскоростень», «Малинські новини» та інші. Також наявні інтернет-журнали («Журнал Житомира», «Житомир. Info») та сторінки новин у соціальних мережах. Деякі з цих ЗМІ мають свою спеціалізовану тематику (громадсько-політичну, суспільно-політичну), а деякі універсальну.
З настанням пандемії та карантинного періоду, який триває в Україні із 12 березня 2020 року, майже всі ЗМІ змінили тематики, незалежно від попередньої спрямованості. Почали активно висвітлюватися проблеми у медичній та політичній сфері протягом карантинного періоду. Про вірус COVID-19 дізнався кожен.
Всі інші новини відійшли на другий план, і увага читачів була зосередження тільки на цій проблемі. Масковий режим, карантинні обмеження, кількість людей, що захворіли та тих, що вилікувалися – все це було на вустах у кожного. Кожен інтернет-журнал оновив сайт і додав категорію «COVID-19», щоб читачам було простіше орієнтуватися на їх сторінках. І потреба у цій інформації зумовлювала все більшу й більшу кількість її надання.
Услід за новинами пандемії, почали виникати інші нагальні проблеми, що були зумовлені її настанням. Вони теж потребували негайного висвітлення. Знецінення гривні, збільшення цін на товари першої необхідності, тимчасове безробіття та інше, – теж набирали популярності у стрічках новин.
Загальновживаними словами для статей стали: пандемія, апарати ШВЛ, противірусні маски, респіратори, вакцина. У газетних статтях того часу можна побачити як критику, так і схвалення методів, які були вжиті для запобігання більшої захворюваності. Кожен оцінював ситуацію з власної точки зору, і мав на це право.
ЗМІ ж намагалося подавати загальну інформацію, яка не була наближена до жодної з них, а лише констатувала факти. Серед невтішних новин, жителі Житомирщини також мали змогу дізнатися про відомих філантропів, що надавали допомогу лікарням та їх хворим під гаслом «Допомога тому, хто її потребує».
Надалі новини пандемії урізноманітнилися інформацією про вакцину, її розробку, дослідження та ефективність. Майже усі новини почали розглядатися через призму COVID-19. Так, звичайні новини теж мали місце, але відходили на другий план і мали меншу зацікавленість серед читачів.
На жаль, карантинний період продовжується й надалі, і вже важко уявити стрічку новин без актуальної інформації про пандемію коронавірусу. З часом зацікавленість до «карантинних новин» трішки знизилася, але все ж ЗМІ продовжує збирати та аналізувати інформацію, щодо цього питання.
Автор: Юлія Поруцька